Af Liisa Fallesen
Ude på Nordhavnen – helt derude, hvor man måske ikke kommer forbi så tit, hvis man da ikke lige bor der eller gerne vil svømme en tur i det lokale havnebad – ligger der et busstoppested ved Orientkaj. Men det er ikke et helt almindeligt busstoppested, for det er ikke en helt almindelig bus, der gør stop. Den har nemlig ingen hjul. Og heller ikke noget rat. Men det gør faktisk ikke noget, for den kører heller ikke på vejen. Der er naturligvis tale om havnebussen, som godt nok er gul ligesom alle andre busser i København, men det er selvfølgelig en båd.
Der har været havnebusser i København siden år 2000, hvor Københavns Kommune i samarbejde med Københavns Havn og det daværende HT besluttede, at tiden var inde til at indsætte vandbusser i havnen. Grunden til den nyvundne begejstring for idéen om at introducere havnebusserne skulle findes i det faktum, at Københavns Havn i disse år undergik en rivende forvandling. Frem til 1990’erne havde havnen været en aktiv handels- og industrihavn, men aktiviteten var dalet siden 1970’erne og nu havde man flyttet skibene ud af det centrale havneløb. Det åbnede op for muligheden for at bygge nyt på de gamle havneområder. Og når der bygges nyt, skal der naturligvis også tænkes i kollektiv transport af byens borgere – og dermed var vejen banet for havnebusserne.
De første dieseldrevne havnebusser blev i 2020 skiftet ud med i alt 8 nye, eldrevne havnebusser, som i dag sejler på den 9 km lange strækning mellem Nordhavn og Teglholmen. De nye havnebusser er dermed med til at sikre en grøn og bæredygtig kollektiv transport i København, da de ikke udleder CO2 eller partikler. Elmotorerne lades op om natten, når busserne ikke er i drift. I løbet af dagen har busserne også mulighed for at klatoplade ved nogle af busstoppestederne undervejs.
Havnebussernes popularitet har været støt stigende, siden de blev sat i drift, dog med et dyk i antallet af passagerer under corona. I 2019 var der således mere end 600.000 passagerer i havnebusserne. Busserne sejler året rundt i alt slags vejr, såfremt det er muligt. Det har nemlig vist sig, at is på vandet kan være en udfordring for busserne. Det sker heldigvis kun sjældent, at vandet i Københavns havn fryser til.
Og hvad kan man så opleve på de i alt 11 stop langs ruten? Jo, her gemmer sig fortællinger om en anskudt isbjørn på Langelinie, en royal genhusning, der blev permanent og ikke mindst historien om et druknehus, hvor man i dag kan nyde en kop kaffe. Og hvis du vil på tur med en turistfører i havnebussen skal du få alle de historier og mange flere. Skal du med?